Lediga jobb som Business controller i Karlskoga

Se lediga jobb som Business controller i Karlskoga. Genom att välja en specifik arbetsgivare kan du även välja att se alla jobb i Karlskoga som finns hos arbetsgivaren.

Business Controller till BAE Systems Bofors

Ansök    Feb 12    AxÖ Consulting AB    Business controller
BAE Systems Bofors är ett högteknologiskt företag som utvecklar och integrerar vapensystem. Företaget har ca 500 anställda, där majoriteten är placerade i Karlskoga. Företaget har ett omfattande samarbete med underleverantörer både i närområdet och i övriga Europa. De huvudsakliga produkterna som tillverkas är artilleripjäser, marina pjäser, intelligent ammunition och fjärrstyrda vapensystem. Man tillhandahåller även teknologier och anpassat underhållss... Visa mer
BAE Systems Bofors är ett högteknologiskt företag som utvecklar och integrerar vapensystem.

Företaget har ca 500 anställda, där majoriteten är placerade i Karlskoga. Företaget har ett omfattande samarbete med underleverantörer både i närområdet och i övriga Europa. De huvudsakliga produkterna som tillverkas är artilleripjäser, marina pjäser, intelligent ammunition och fjärrstyrda vapensystem. Man tillhandahåller även teknologier och anpassat underhållsstöd. Företaget är en nationell resurs med unik spetskompetens vad gäller pjässystem inklusive avancerad ammunition.

Om tjänsten

Vi växer och till BAE Systems Bofors avdelning för Finans söker vi nu ytterligare en business controller med inriktning finansiell planering och rapportering.

De huvudsakliga uppgifterna för finansavdelningen är att arbeta med bolagets redovisning och finansiella planering, samt hantera bolagets interna och externa rapporteringsbehov. Du kommer att vara en av nio medarbetare i gruppen.

Ansvar och arbetsuppgifter:
Tjänsten innebär att arbeta analytiskt med siffror, rapportering och uppföljning. En stor del av arbetet innebär att ha kontakt med chefer och medarbetare på olika avdelningar internt.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:

- Vara drivande i budgetprocessen samt följa upp och analysera utfall vad gäller vår inköpsfunktion, som är en stor och viktig del av vår verksamhet


- Ansvara för bolagets anläggningsredovisning samt finansiella planeringen och uppföljningen inom detta område
- Rapportera internt på olika nivåer och stötta chefer i finansiella frågor
- Delta i externa och interna finansiella rapporteringar och revisioner

Kvalifikationer och personliga egenskaper:
Vi söker dig med relevant utbildning inom ekonomi och du bör ha minst tre års erfarenhet av liknande arbete. Du har lätt för att se ekonomiska sammanhang, är en god analytiker och arbetar strukturerat.

Som person trivs du med att arbeta självständigt och driver dina egna processer framåt, samtidigt så är du en viktig del av ett team och är en lagspelare.

Du har lätt för att utveckla kontakter och skapa förtroende, du tycker om att kommunicera och trivs med kontaktytor inom företaget. Att vara noggrann är en naturlig del i ditt arbetssätt, du har även integritet och skinn på näsan.

Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta exempelvis i SAP eller liknande ekonomisystem, och har god vana i Excel. Vårt koncernspråk är engelska, varför goda kunskaper i att uttrycka sig på engelska i tal och skrift är nödvändigt.

BAE Systems erbjuder
Hos oss får du chansen att arbeta i ett globalt företag inom försvarsindustrin där vi hela tiden utmanar oss själva med ett mål i sikte – att vara bäst i världen. BAE Systems är en del av en stor koncern vilket kan skapa möjligheter till internationella erfarenheter under din anställning. Som anställd erbjuds du program för personlig utveckling och löpande utbildning om du har ambitioner att växa både på ett personligt och på ett kompetensmässigt plan. För att du ska komma in i rollen tilldelas du från första dagen en mentor som du får stöttning av samt kan bolla utmaningar och idéer med.

Vi vill att du ska trivas både på och utanför jobbet, därför satsar vi på områden som bidrar till att du kan hitta en god balans i livet, exempelvis genom generösa flextider.
Du kommer att ha möjligheten att vara med på våra trevliga aktiviteter som företaget ordnar genom våra duktiga och engagerade hälsoinspiratörer, du kan även göra ett besök i vårt nybyggda gym. Vår familjära känsla som vi har hos oss bidrar till en hög trivsel som också skapar mervärde för dig och din familj. 

Information och ansökan
BAE Systems Bofors eftersträvar en jämn könsfördelning och mångfald inom organisationen. Tjänsten innebär arbete som omfattas av försvarssekretess som kräver svenskt medborgarskap och säkerhetsprövning gjord av myndighet.

BAE Systems Bofors har i den här rekryteringen valt att samarbeta med AxÖ Consulting.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult på AxÖ Consulting:

- Axel Johansson
- Telefon: 073-383 28 85
- mail: [email protected]

Fackliga kontaktpersoner: Marcus Eliasson, Akademiker föreningen, 0586-733 655 Joakim Berg, Unionen, 0586-733404

Ansök snarast då urval kan påbörjas innan ansökningstidens utgång. Varmt välkommen med din ansökan, eller tipsa någon som borde söka!

AxÖ Consulting AB har lång och gedigen erfarenhet från rekryterings- och konsultbranschen och har arbetat med såväl privat marknad som inom offentlig sektor. För mer information och ansökan besök www.axoconsulting.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via brev eller e-post.
Varmt välkommen med din ansökan. Visa mindre

Business Controller – Cambrex Karlskoga AB

Om tjänsten I rollen som Business Controller har du en nyckelroll i vår verksamhet och ansvarar självständigt för att sammanställa och analysera data, dra slutsatser och kommunicera ut resultatet till organisationen. Med en förmåga att noggrant kunna undersöka och stämma av en stor uppsättning data, ”berättar du historien” bakom siffrorna och skapar en förståelse och integration för detta i verksamheten. Vi söker dig som har förmågan att kommunicera på et... Visa mer
Om tjänsten

I rollen som Business Controller har du en nyckelroll i vår verksamhet och ansvarar självständigt för att sammanställa och analysera data, dra slutsatser och kommunicera ut resultatet till organisationen. Med en förmåga att noggrant kunna undersöka och stämma av en stor uppsättning data, ”berättar du historien” bakom siffrorna och skapar en förståelse och integration för detta i verksamheten. Vi söker dig som har förmågan att kommunicera på ett övergripande och tydligt sätt, har god analytisk förmåga och öga för detaljer. Vår verksamhet är komplex och du behöver vara ödmjuk inför en omväxlande vardag.

Det finns goda möjligheter att utvecklas och växa i rollen och du har ett skickligt och kompetent finansteam i ryggen som idag består av ett tiotal personer. Du rapporterar till Finance Director i Karlskoga samt vår Business Unit Controller i USA. Du kommer ha en löpande dialog med ledningsgruppen samt verksamhetschefer runt om på siten.

Arbetsuppgifter

Några exempel på arbetsuppgifter som ingår i rollen

- Ansvara för processerna som rör den månadsvisa ekonomiska prognosen, årlig budget och strategisk 5-årsplan

- Bygga ekonomiska modeller för att kunna prognosticera och simulera framtida affärer, resultat etcetera

- Löpande uppmärksamma och analysera avvikelser och förändringar i verksamhetens resultat

- Utföra finansiella analyser och ta fram uppföljningar av utfall och prognos månadsvis till ledningen i Sverige och USA

- Identifiera resultatdrivande faktorer som påverkar lönsamheten för produkter och tjänster och klargöra risker och möjligheter för att stötta verksamheten med relevanta åtgärder

- Bedriva förbättringsarbeten kring system och processer i syfte att kontinuerligt öka kvalitén på finansiell data och analys

- Kommunicera risker och möjligheter kring det förväntade resultatet och arbeta tillsammans med organisationen/ledningen med nödvändiga handlingsplaner

- Bedriva förbättringsarbete över flera funktioner för att förbättra verksamhetens lönsamhet

- Utföra ad hoc-analyser efter behov för att ge analytiskt stöd till affärsbeslut (till exempel kund-/leverantörsförhandlingar och investeringsbeslut)

Om dig

Vi söker dig som har

- Högskole- eller universitetsutbildning i ekonomi

- Mycket goda kunskaper i engelska, tal och skrift

- Mycket goda kunskaper i Microsoft Excel

- Gedigen kunskap i GAAP och företagsekonomi

- Hög analytisk förmåga

Det är meriterande om du har

- Erfarenhet av affärssystemet SAP

- Erfarenhet eller kunskap i Power BI

- Tidigare arbetat i ett internationellt bolag

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper

- Du är en analytisk person som gillar att gå ner på detaljnivå och söka efter orsakssamband

- Du har en hög energinivå och trivs i en omväxlande vardag med varierande arbetsuppgifter

- Du är en relationsbyggande och kommunikativ person med god samarbetsförmåga och genom ett pedagogiskt arbetssätt gör du den ekonomiska uppföljningen förståeligt
för hela organisationen

Om oss

Cambrex är en ledande global kontraktsutvecklings- och tillverkningsorganisation som tillhandahåller läkemedelssubstanser, läkemedelsprodukter och analytiska tjänster över hela läkemedlets livscykel. På Cambrex Karlskoga jobbar vi som tycker det är inspirerande att omges av kunniga kollegor som alla tar ett stort ansvar och bidrar till företagets framgång. Genom tvärfunktionellt samarbete över avdelningarna möts olika yrkesgrupper och tillsammans driver vi utvecklingen framåt. Vi har 470 anställda och tillhör den globala Cambrex-koncernen som är aktiv inom innovativ kemi. Som ett globalt team delar vi ett gemensamt mål - att förbättra livskvaliteten för våra kunders patienter över hela världen.

Om rekryteringsprocessen

I den här rekryteringen samarbetar vi med Testhuset där alla rekryteringskonsulter är certifierade enligt DNVs (https://www.dnv.com/se/services/certifierad-rekryterare-iso-10667-och-arbetspsykologiska-tester-56338) standard samt arbetar med fördomsfri rekrytering. Med hjälp av kapacitetstester och personprofilanalyser genomför Testhuset en objektiv bedömning på hur du kan komma att hantera dina nya arbetsuppgifter hos oss och samtidigt minimera risken för diskriminering och särbehandling.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta Bengt Libäck på telefon 070-5947277 eller Johanna Högeryd på telefon 072-3102972.

Välkommen in med din ansökan senast 7 november. Visa mindre

Business Controller sökes

Nobeli Business Support AB är ett tjänsteföretag med ett kunderbjudande inom bl a verksamhetsområdena Dokumenthantering, Lön och personal samt Säkerhet. Företaget har ca. 140 anställda med en omsättning på ca 170 miljoner och finns i Karlskoga, Örebro, Linköping och Jönköping. Läs mer på www.nobeli.se. Vi erbjuder utvecklande uppdrag i nära relation med kollegor och kunder. Då företaget befinner sig i en expansiv fas får du ta stort eget ansvar samtidi... Visa mer
Nobeli Business Support AB är ett tjänsteföretag med ett kunderbjudande inom bl a verksamhetsområdena Dokumenthantering, Lön och personal samt Säkerhet.

Företaget har ca. 140 anställda med en omsättning på ca 170 miljoner och finns i Karlskoga, Örebro, Linköping och Jönköping. Läs mer på www.nobeli.se.

Vi erbjuder utvecklande uppdrag i nära relation med kollegor och kunder. Då företaget befinner sig i en expansiv fas får du ta stort eget ansvar samtidigt som vi prioriterar kompetensutveckling, resurser och stöd för att du ska lyckas och utvecklas i din yrkesroll. Vår värdegrund är viktig för oss och den bygger på kompetens, kvalitet, förtroende och framåtanda och finns med som en grund i vårt dagliga arbete.




Lockas du av att arbeta i ett företag där du får jobba nära verksamheten och våra kunder? Vill du vara en viktig del i våra affärer och vår utvecklingsresa? Är du driven och vill ta stort ansvar,  då ska du söka rollen som Business controller på Nobeli!
 
Vi söker nu en engagerad och driven Business controller som kommer arbeta mycket nära våra verksamheter och stötta i affärsnära controllingarbete. Då företaget befinner sig i en expansiv fas kommer du också ges möjlighet att aktivt jobba med att förbättra och effektivisera processer och arbetssätt.
 
Du kommer att tillhöra ekonomiavdelningen som består av fyra personer och rapportera till Ekonomichef. På avdelningen är ni två Business controller som arbetar både i nära samverkan men också självständigt för att stötta verksamheterna i bl.a. ekonomistyrning och uppföljning.   
 
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter
 
·         Bokslutsarbete, analys och controlling samt stödja verksamheterna i ekonomistyrning.
·         Du utför kalkylering av fasta och rörliga kostnader för verksamheternas tjänster.
·         Du deltar i bolagets budgetarbete.
·         Du deltar aktivt i projekt, utredningar och förbättringsarbete tillsammans med 
övriga verksamheter
·         Du spelar en viktig roll i att stödja ekonomichefen i finansiella frågor och utveckling av Nobelis verksamheter samt stödja ekonomiavdelningen i deras frågeställningar.
 
Vem är du?
Du har en akademisk utbildning inom ekonomi med några års erfarenhet från kvalificerat controllerarbete. Du har stort intresse för system och systemrelationer och är van att arbete i affärssystem, meriterande är vana av Pyramid. Vi ser också att du har goda kunskaper av olika analysverktyg utöver excel. Du är bra på att utveckla processer med en god analytisk och problemlösningsförmåga.
 
Då verksamheten befinner sig i en expansiv fas och rollen är bred, då varje verksamhet är unik i sitt behov av stöd i controllingarbetet, ser vi att du har förmågan att kunna se både detaljer och helhet och kan pendla mellan dessa perspektiv. Du är van att agera som bollplank till chefer och är lösningsorienterad i ditt tankesätt. Då du kommer jobba nära de olika verksamheterna och ha många kontaktytor är det även viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och att du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer.
 
För att trivas i rollen tror vi också att du har en mycket god förmåga att strukturera, effektivisera och prioritera ditt arbete. Du är målinriktad och driven med ett ödmjukt förhållningssätt.
 
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Visa mindre

Business Controller – Cambrex Karlskoga AB

Om tjänsten I rollen som Business Controller har du en nyckelroll i vår verksamhet och ansvarar självständigt för att sammanställa och analysera data, dra slutsatser och kommunicera ut resultatet till organisationen. Med en förmåga att noggrant kunna undersöka och stämma av en stor uppsättning data, ”berättar du historien” bakom siffrorna och skapar en förståelse och integration för detta i verksamheten. Vi söker dig som har förmågan att kommunicera på et... Visa mer
Om tjänsten

I rollen som Business Controller har du en nyckelroll i vår verksamhet och ansvarar självständigt för att sammanställa och analysera data, dra slutsatser och kommunicera ut resultatet till organisationen. Med en förmåga att noggrant kunna undersöka och stämma av en stor uppsättning data, ”berättar du historien” bakom siffrorna och skapar en förståelse och integration för detta i verksamheten. Vi söker dig som har förmågan att kommunicera på ett övergripande och tydligt sätt, har god analytisk förmåga och öga för detaljer. Vår verksamhet är komplex och du behöver vara ödmjuk inför en omväxlande vardag.

Det finns goda möjligheter att utvecklas och växa i rollen och du har ett skickligt och kompetent finansteam i ryggen som idag består av ett tiotal personer. Du rapporterar till Finance Director i Karlskoga samt vår Business Unit Controller i USA. Du kommer ha en löpande dialog med ledningsgruppen samt verksamhetschefer runt om på siten.

Arbetsuppgifter

Några exempel på arbetsuppgifter som ingår i rollen

- Ansvara för processerna som rör den månadsvisa ekonomiska prognosen, årlig budget och strategisk 5-årsplan

- Bygga ekonomiska modeller för att kunna prognosticera och simulera framtida affärer, resultat etcetera

- Löpande uppmärksamma och analysera avvikelser och förändringar i verksamhetens resultat

- Utföra finansiella analyser och ta fram uppföljningar av utfall och prognos månadsvis till ledningen i Sverige och USA

- Identifiera resultatdrivande faktorer som påverkar lönsamheten för produkter och tjänster och klargöra risker och möjligheter för att stötta verksamheten med relevanta åtgärder

- Bedriva förbättringsarbeten kring system och processer i syfte att kontinuerligt öka kvalitén på finansiell data och analys

- Kommunicera risker och möjligheter kring det förväntade resultatet och arbeta tillsammans med organisationen/ledningen med nödvändiga handlingsplaner

- Bedriva förbättringsarbete över flera funktioner för att förbättra verksamhetens lönsamhet

- Utföra ad hoc-analyser efter behov för att ge analytiskt stöd till affärsbeslut (till exempel kund-/leverantörsförhandlingar och investeringsbeslut)

Om dig

Vi söker dig som har

- Högskole- eller universitetsutbildning i ekonomi

- Mycket goda kunskaper i engelska, tal och skrift

- Mycket goda kunskaper i Microsoft Excel

- Gedigen kunskap i GAAP och företagsekonomi

- Hög analytisk förmåga

Det är meriterande om du har

- Erfarenhet av affärssystemet SAP

- Erfarenhet eller kunskap i Power BI

- Tidigare arbetat i ett internationellt bolag

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper

- Du är en analytisk person som gillar att gå ner på detaljnivå och söka efter orsakssamband

- Du har en hög energinivå och trivs i en omväxlande vardag med varierande arbetsuppgifter

- Du är en relationsbyggande och kommunikativ person med god samarbetsförmåga och genom ett pedagogiskt arbetssätt gör du den ekonomiska uppföljningen förståeligt
för hela organisationen

Om oss

Cambrex är en ledande global kontraktsutvecklings- och tillverkningsorganisation som tillhandahåller läkemedelssubstanser, läkemedelsprodukter och analytiska tjänster över hela läkemedlets livscykel. På Cambrex Karlskoga jobbar vi som tycker det är inspirerande att omges av kunniga kollegor som alla tar ett stort ansvar och bidrar till företagets framgång. Genom tvärfunktionellt samarbete över avdelningarna möts olika yrkesgrupper och tillsammans driver vi utvecklingen framåt. Vi har 470 anställda och tillhör den globala Cambrexkoncernen som är aktiv inom innovativ kemi. Som ett globalt team delar vi ett gemensamt mål - att förbättra livskvaliteten för våra kunders patienter över hela världen.

Om rekryteringsprocessen

I den här rekryteringen samarbetar vi med Testhuset där alla rekryteringskonsulter är certifierade enligt DNVs (https://www.dnv.com/se/services/certifierad-rekryterare-iso-10667-och-arbetspsykologiska-tester-56338) standard samt arbetar med fördomsfri rekrytering. Med hjälp av kapacitetstester och personprofilanalyser genomför Testhuset en objektiv bedömning på hur du kan komma att hantera dina nya arbetsuppgifter hos oss och samtidigt minimera risken för diskriminering och särbehandling.

Om du har frågor är du välkommen att kontakta Bengt Libäck på telefon 070-5947277 eller Johanna Högeryd på telefon 072-3102972.

Välkommen in med din ansökan senast 5 november. Visa mindre